Elke microfoon brengt een ander karakter naar voor. Er is dus niet 1 ideale microfoon die voor alle stemmen werkt. De Shure SM58 of Beta 58 zijn de standaard in live versterking, maar zij hebben een zeer typische, ronde klank door het proximiteitseffect. Daarnaast zijn er de Neumann KMS105, DPA d:facto, Sennheiser 865 “Sting”, Audix VX 10, Shure KSM9 of Shure Beta 87. Dit zijn allemaal condensator microfoons voor live situaties. Verschillende van deze microfoons zijn hypercardioide. Daarnaast zijn er ook dynamische microfoons zoals de Shure KSM108, Audix OM5, Sennheiser e935 … Beweeg je veel ten opzichte van de microfoon omdat je bijvoorbeeld piano speelt dan kies je beter voor een bv Sennheiser e935 die minder gevoelig is voor lichte afwijkingen. Sommige (folk-) bands kiezen de microfoons van Ear Trumpet Labs voor hun uiterlijk. Deze microfoons klinken goed maar vaak wordt er in deze stijl met meerdere in 1 microfoon gezongen en vergeet men dat deze microfoons feedback-gevoelig zijn. Kort bij de microfoon blijven is dus belangrijk.